ביטוח אחריות מקצועית למאמני כושר

מאמני כושר ופעילות גופנית מביאים ידע וכלים שנועדו לסייע בשיפור איכות החיים וחיזוק הגוף, אולם פועלים לצד תפר דק בכל הנוגע לסיכונים הקיימים בשל האחריות החלה על המאמן לגופו ולבריאותו של המתאמן. תאונות באימון עשויות להתרחש מסיבות שונות, החל מאי תשומת לב והקפדה של המאמן, תקלות וליקויים במכשירים ו/או בתשתיות האימון, וכלה בהתנהלות רשלנית ואי עמידה בהנחיות של המתאמן עצמו. בכל אחת מן הסיבות הללו, המאמן ימצא עצמו חשוף לתביעת נזיקין מאיימת שעשויה להביא לאובדן הסמכה ועבודה ואף להתמוטטות כלכלית.

ביטוח אחריות מקצועית הוא אמצעי הגנה חיוני אשר בא לספק מעטפת ביטוחית למאמני כושר וספורט, לאירועי תאונה, רשלנות, נזיקין ותביעות.

אחריות מאמני כושר כלפי מתאמנים, סיכונים ותביעות

בחדרי הכושר, הסטודיו לאימון ואף במסגרות אימון פרטניות, האחריות לבטיחות ולשלום המתאמנים חלה על המאמן הישיר, ובמקרה של חדר כושר/ארגון ספורט- גם על הארגון/בית העסק עצמו.

בין תחומי האחריות של המאמנים והעסקים הפועלים בתחום:

  • סביבת אימון– יצירת סביבת אימון בטוחה, מותאמת לאופי הפעילות, נטולת מפגעים וסיכונים.
  • תחזוקת ציוד– במקרה וסוג האימון כולל שימוש בציוד יש להקפיד על תחזוקת הציוד, ניקיון וייבוש מפני שומניות ורטיבות שעשויים לפגוע באחיזה, שימון צירים, בדיקת רצועות ורתמות בטיחות.
  • מבנה האימון– אימון כושר מיועד להטיל עומס מבוקר ומתון על הגוף בהתאם ליכולתו. חובת המאמן היא לתכנן, להציג וליישם את מבנה האימון, תוך הבנה פיזיולוגית של גוף המתאמן והסיכונים הכרוכים בעומס ובמאמץ המוטל עליו. פעולות חימום, שחרור, בניית עומס מדורג וזיהוי תסמיני סף היכולת הם חלק מן המקצועיות המתחייבת ממאמן מוסמך.
  • הדרכת המתאמן תוך מתן דגש על בטיחות והגברת מודעות לסיכונים.
  • החתמת המתאמן על היתר רפואי מתאים המאשר את כשירותו לאימון.
  • מוכנות להתמודדות עם פציעות: הסמכת מתן עזרה ראשונה בתוקף, אחזקת תיק עזרה ראשונה זמין ונגיש לשימוש, הצבת דפיברילטור במקומות המחויבים בחוק, הזעקת סיוע רפואי במקרה הצורך.

תביעת נזיקין שהוגשה כנגד מאמן כושר אישי אשר סיפק שירותי אימונים אישיים למתאמנת אשר מנויה במכון כושר בתל אביב, הולידה פיצויי נזיקין בסך 560,000 ₪

המאמן נשכר על ידי המתאמנת באופן ישיר ולא הועסק על ידי חדר הכושר, אולם היה מצוי מולם בהסדר כספי המאפשר לו לבצע אימונים אישיים במכון ללקוחותיו שאינם בחוג המנויים, ואף הומלץ על ידי מכון הכושר למנויים הקבועים המעוניינים באימון אישי.

האירוע התרחש בחדר הכושר, כאשר במהלך אימון אישי המאמן לא העריך נכונה את היכולת של המתאמנת ודחק בה לבצע תרגילי משקולות תוך העמסת משקל שאינה מותאמת. בשל העומס הרב המתאמת שמטה משקולת כבדה על כף רגלה, בה נגרמו לה שברים קטנים ומרובים, ובהמשך נמצא גם קרע עמוק שנוצר בכתף והצריך ניתוח כירורגי.

את התביעה הגישה המאמנת כנגד מאמן הכושר באופן אישי, כאשר במהלך ההתנהלות המשפטית נמצאה גם אחריות חדר הכושר, כמי שגייס את המאמן והמליץ עליו, וכן בשל אי הקפדה על ביצוע בירור ודרישת אישור רפואי מן המתאמנת עצמה.

התביעה שהוגשה בסך 900,000 ₪ הסתיימה בהסדר פשרה בין הצדדים, שקבע כי בעלי חדר הכושר יפצה את המתאמנת ב- 300,000 ₪, ואילו על המאמן תוטל חבות פיצויי נזיקין בסך 260,000 ₪.

ביטוח אחריות מקצועית למאמני כושר וספורט, חדרי כושר, ארגונים ועסקים בענףמבטיח את העיסוק באימון ובספורט בראש שקט, ומעטפת הגנה אופטימלית במקרה של תביעה.

מהו ביטוח אחריות מקצועית למאמנים

ביטוח אחריות מקצועית יספק כיסוי ביטוחי במטרה להגן על מאמנים ועסקים בענף מפני תביעות נזיקין, הקושרות בין טענת רשלנות מקצועית לנזקי הגוף שנגרמו למתאמן.

נוסף לזאת, תוספת אפשרית להרחבת הביטוח תספק הגנה גם מפני תביעות שעיקרן נזק לרכוש או הפסד כספי כזה או אחר הנגרם למתאמן תחת אחריותם.

בסיס הכיסוי הביטוחי בביטוח אחריות מקצועית למאמנים

  • כיסוי לעלויות הגנה משפטית
  • כיסוי עלויות פיצוי לתובע בגין סכומי פיצוי שנקבעו בעסקת פשרה או על ידי פסיקה משפטית
  • כיסוי מפני תביעות נזיקין בשל רשלנות מקצועית אישית
  • כיסוי מפני תביעות נזיקין בשל סביבת אימון ו/או מכשירי אימון תקולים/לא מותאמים.
  • כיסויים מורחבים לביטוח מתקני אימון, סטודיו וחדרי כושר (בבעלות המבוטח או בשכירות)
  • כיסוי נזקי רכוש, עלויות תיקון או החלפה של ציוד ורכוש שניזוק עקב אירועי תאונה ואירועי פגיעה לא צפויים.
  • כיסוי נזקי מפני תביעות הנוגעות להתנהלות המאמן: לשון הרע, הוצאת דיבה, התנהגות לא הולמת.
  • כיסוי בגין טעויות, רשלנות או פעילות פלילית של עובדים.

כיצד נקבע את סכום תקרת הביטוח

בחירת ביטוח אחריות מקצועית למאמנים נבנה ומותאם אישית, במטרה להבטיח כיסויים מתאימים ותקרת ביטוח התואמת להיקפי הסיכון, בהתאם לסוג האימון, מאפייני הסיכון, היקף הפעילות וגורמים נוספים. חשוב להיוועץ בסוכן ביטוח בעל ידע וניסיון פרטני בענף זה.

רכיב נוסף שיש להביא בחשבון הוא היקף ההשתתפות העצמית במקרה של תביעה, והתנהלות הנוגעת לתביעות ששווין נמוך משווי ההשתתפות העצמית הנקובה.

תחומי האחריות והסיכונים פרטים על ביטוח אחריות מקצועית
סביבת אימון בטוחה כיסוי לעלויות הגנה משפטית
תחזוקת ציוד ובטיחות האימונים כיסוי עלויות פיצוי לתובע בגין סכומי פיצוי שנקבעו
מבנה האימון וזיהוי סיכונים כיסוי מפני תביעות נזיקין בשל רשלנות מקצועית אישית
הדרכה בטוחה ומודעות לסיכונים כיסוי מפני תביעות נזיקין בשל סביבת אימון ו/או מכשירי אימון
החתמת המתאמן על היתר רפואי כיסוי נזקי רכוש, תיקון או החלפה של ציוד ורכוש
מוכנות להתמודדות עם פציעות כיסוי נזקי מפני תביעות הנוגעות להתנהלות המאמן
תביעות נזיקין והסדרי פשרה כיסוי בגין טעויות, רשלנות או פעילות פלילית של עובדים

ביטוח אחריות מקצועית אצל סוכן ביטוח או ישר מול חברת הביטוח

ביטוח אחריות מקצועית למאמנים הוא נישה ייחודית בענף הביטוח כולו ובענף הביטוחים העסקיים, וכולל מורכבויות רבות שחשוב להכיר הן בבניית הפוליסה ובחירת הכיסויים וסכומי התקרה, והן במקרה של תביעה וצורך במימוש הפוליסה ובתשלום של חברת הביטוח.

ביטוח אחריות מקצועית אינו דומה לביטוח רכב, וחשוב לרכוש אותו תחת ליווי מקצועי והכוונה של סוכן ביטוח מקצועי, שידע לסייע ולהבטיח את ההגנה הפיננסית והמשפטית במקרה של תביעה כנגד המבוטח.

סוכן ביטוח מיומן גם ידע לרוב לספק פוליסות ביטוח במחיר נוח ומשתלם יותר, בזכות כח הקנייה שלו ופעילותו מול כל סוכנויות הביטוח.

היתרונות של סוג ביטוח זה

ארבעה יתרונות בולטים של ביטוח אחריות מקצועית

  • הגנה כלפי תביעות ונזקים
  • שמירה על מוניטין מקצועי
  • תמיכה משפטית וייעוץ
  • הרחבת אפשרויות העסקה (במקרה של דרישה מוקדמת למכרז או פרויקט)

מאמני קבוצות דוגמת כדורגל וכדורסל הפועלים במסגרת עצמאית, חשופים לסיכוני תביעה בדומה לכל מאמן כושר ואף יותר, בשל אחריותם על קבוצות מתאמנים גדולות בו זמנית.

במידה והמאמן עובד בעמותה במעמד שכיר עליו לוודא כי העמותה כללה אותו בביטוח האחריות המקצועית המגן עליה. במידה והמאמן מועסק בעמותה במעמד פרילנסר עליו להגן על עצמו באמצעות ביטוח אחריות מקצועית פרטי.

ניתן לבטח מאמן מוסמך שאינו בעל עסק במידה והוא מועסק כששכיר ומעוניין בהגנה ביטוחית נוספת ומפני תביעות אישיות.

לא, ביטוח אחריות מקצועית למאמנים דורש הכשרה והסמכה מקצועית בתוקף.

הכשרת עזרה ראשונה נדרשת כחלק מהכשרת והסמכת מאמן, ומהווה תנאי לתעודת מאמן מוסמך. יש לבצע ריענון עזרה ראשונה על פי הקבוע בחוק במטרה להאריך את תוקף ההסמכה. הסמכה בתוקף היא תנאי לתוקף הביטוח.

התקשרו
077-9971523